Učenci 3. razreda OŠ Šmihel, Podružnica Birčna vas, so se vključili v nacionalni likovno – literarni in raziskovalni natečaj Vodni detektiv, ki ga je razpisal Institut za celostni razvoj in okolje v sodelovanju z Ministrstvom za okolje in prostor. Naslov letošnjega natečaja je »Mikroplastika«. Delo v okviru raziskovalne naloge je potekalo na različnih področjih. Začeli smo s preverjanjem predznanja učencev, jih seznanjali z aktualno problematiko v okolju in spodbujali k razmišljanju in dejanjem za ohranjanjem čistega okolja in zmanjšanja uporabe plastike. Učenci so bili aktivni pri raziskovanju svoje okolice, pripravi in izvedbi poskusa, izdelavi uporabnih predmetov iz plastične embalaže, pisanju zgodb in ustvarjanju skupinskega likovnega izdelka. Učenci so ugotavljali: kaj je v učilnici narejeno iz plastike, prednosti in slabosti uporabe plastike, vpliv plastike na okolje, kako zmanjšati uporabo plastike, kako plastično embalažo spremeniti v nove uporabne izdelke.
Naredili smo poskus: Razpadanje snovi v vodi. Ugotovili smo, da je okoli nas veliko plastičnih stvari. Zanimalo nas je, kaj se s plastiko dogaja v vodi. Primerjali smo razpadanje različnih snovi v vodi in to primerjali z razpadanjem plastike.
PREDMET | MNENJE (HIPOTEZA) |
REZULTAT
|
KOVINSKA SPONKA | Kovinska sponka bo zarjavela. | Spremenila je barvo in postala na otip hrapava, a ni bila rjava. |
LEPILNI TRAK | Lepilni trak se ne bo nič spremenil. | Ni bil več lepljiv. |
MODRA KREDA | Modra kreda bo vodo obarvala modro. | Kreda se je pri mešanju zdrobila, voda se je obarvala modro. |
PLASTIČNI ZAMAŠEK | Plastični zamašek se ne bo nič spremenil. | Nič se ni spremenilo. |
PAPIRNATA BRISAČKA | Papirnata brisačka je rjava, zato bo obarvala vodo. | Voda se je obarvala in papir se je zmehčal. |
NAVADEN PAPIR | Navaden papir bo postal zelo moker in se bo trgal. | Postal je moker in je med mešanjem razpadal. |
LIST RASTLINE | List rastline bo plaval na vodi in razpadel. | Začel je gniti, ob mešanju je razpadel. |
KARTON | Karton bo postal mehek in se bo lažje pretrgal. | Malo se je zmehčal. |
Pri nekaterih trditvah se nismo zmotili, pri nekaterih smo imeli delno prav, pri nekaterih pa nas je rezultat presenetil.
Prebrali smo več člankov in si na svetovnem spletu ogledali nekaj videoposnetkov na izbrano temo. Izvedeli smo, da plastični odpadki v resnici nikoli ne razpadejo, pač pa se lahko znajdejo celo med našo hrano. Naučili smo se, da »mikroplastika« pravimo delcem plastike, ki so manjši od 5 milimetrov. Močno nas je presenetil podatek, da imamo danes na našem planetu že pet otokov smeti na morju, da je količina mikroplastike v slovenskem morju visoka, da je reka Ljubljanica celo bolj onesnažena z mikroplastiko kot Blejsko jezero. Problem se začne že pri velikih plastičnih odpadkih, saj se v njih zapletajo živali. Podobne težave povzroča tudi mikroplastika, ki jo živali nehote zaužijejo med hranjenjem. Iz plastike pa se sproščajo še razne škodljive snovi, ki so bile dodane plastiki za izboljšanje njenih lastnosti.
Ustvarili smo več zgodb, pesmi in haiku-jev, v katerih smo opisali težave morskih živali zaradi prevelikih količin plastike v morju, opevali lepoto narave in opozarjali na pomen ohranitve čistega okolja.
Razmišljali smo, kako bi lahko sami pripomogli k manjšemu onesnaževanju s plastičnimi odpadki. Spomnili smo se, da bi lahko za nakupe v trgovini uporabljali vrečke iz blaga. K sodelovanju smo povabili tudi starše in jih vprašali o pripravljenosti uporabe vrečke iz blaga.
VREČKO IZ BLAGA SMO ŽE PREJ UPORABLJALI | VREČKO IZ BLAGA BOMO ZAČELI UPORABLJATI | VREČKE IZ BLAGA NE BOMO UPORABLJALI |
6 | 11 | 1 |
Učenci so veseli in ponosni, ker bodo zmanjšali nakup in odpadek plastičnih vrečk. Večkrat bodo uporabili stekleno stekleničko za pitje vode ali stekleničko za vodo, ki je narejena iz materiala, ki ne škoduje zdravju.
Na televiziji smo opazili prispevek o čistilomatu. V Vrhniki so postavili nov čistilomat – avtomat za točenje čistil. Kupci pridejo s svojimi steklenicami in si sami natočijo čistila (za pomivanje posode, pranje perila, umivanje rok …) Nakup takega avtomata predlagamo tudi županu našega mesta. Tako bomo vsi ljudje skupaj preprečili napoved, da bo leta 2050 v morju več plastike kot rib.
Raziskovalno delo je bilo učencem všeč. Radi so bili raziskovalci in detektivi, ker so uporabljali različne zanimive pripomočke. Zbrano gradivo, slike in svoja razmišljanja so predstavili učencem podružnice. Ugotovili so, da smo za ohranjanje čistega in zdravega okolja odgovorni vsi prebivalci našega planeta.
Učenci 3. razreda, učiteljici Vida Šter in Barbara Vidic, Podružnica Birčna vas